Wat is er schattiger dan lieve, onschuldige kinderliedjes zingen? Vooral na het openen van de zoveelste fles wijn is dat een geweldig idee. Een tijdje geleden kwamen ze allemaal voorbij tijdens een iets te gezellig diner. Zeg ken jij de mosselman, Alle eendjes zwemmen in het water, In de maaaaaaaaaaaneschijn. Stuk voor stuk kinderklassiekers.
Toen elk bekend liedje was geweest, herinnerde ik me nog een oude favoriet. Weliswaar na enig graven, maar dat lag natuurlijk aan de staat van ondergetekende.
Pinda liep langs spoorwegbaan
Maar er kwam een treintje aan
Pinda keek niet uit helaas
BOEM
CHENG
Pindakaas
Ineens besefte ik vandaag wat voor ziek en haatdragend kinderlied dit is. Luidkeels heb ik het gezongen op de basisschool. Ik heb mezelf jarenlang verraden. Waren de juffen en meesters hiervan op de hoogte? Natuurlijk waren zij dat. Mijn tere kinderzieltje is misbruikt voor Hollandsche, anti-Indische symphatien. Ik ben acht jaar lang gehersenspoeld en iedereen stond erbij en keek ernaar… Welke oud-koloniaal met rancune heeft dit versje in hemelsnaam bedacht? En welke bedoelingen had hij?
Allereerst, waarom loopt die pinda langs de spoorwegbaan? Iedereen weet dat het gevaarlijk is, zelfs verboden. Bovendien ken ik de verhalen dat veel Indo’s werden opgevoed tot keurige burgers, dus de kans dat er een pinda vrijwillig langs het spoor loopt lijkt mij sterk.
Brengt mij meteen op het tweede: liep deze pinda daar überhaupt vrijwillig? Ik denk het niet. Geloofwaardiger is aan te nemen dat hij werd gedwongen en dwangarbeid moest verrichten onder het motto: vroeger aan het spoor, nu aan het spoor! Maar wanneer we ervan uitgaan dat degene die hem dwong een onwetende Hollander is, dient zich nòg een optie aan. Namelijk dat de pinda werd verward met een Molukker. Ik heb geen idee hoe oud het lied is en/of wanneer het is geschreven, maar ik ben in ieder geval van 1983. Met de jaren ’70 in het achterhoofd had de schrijver Molukkers dus blijkbaar liever naast dan in de trein.
In de volgende regel schrijft de onbekende auteur dat pinda helaas niet uitkeek, maar hoe weet hij dat? Pinda kan ook even afgeleid zijn geweest. Desondanks denkt de schrijver bij voorbaat dat het hier een domme pinda betreft. Met zoveel tunnelvisie kunnen we dit werkje bijna, zij het licht aangepast, tot partijlied van de PVV bomarbarderen.
Tot slot: als deze tekst niet haatdragend is, waarom eindigt pinda dan als pindakaas? Hij had toch ook kunnen eindigen als pindasoep of, nog beter, pindasaus? I rest my case.
Appel liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Appel ging toen op de loop
Tuut-tuut-tuut appelstroop
Pinda liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Pinda kon niet weg helaas
Tuut-tuut-tuut pindakaas
Appel liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Appel keek niet uit pardoes
Tuut-tuut-tuut appelmoes
Aardbei loopt op de spoorwegbaan
Komt opeens een treinje aan
Conducteur vergeet de rem
Tuut, tuut, tuut, aarbeienjam.
Felix liep langs de spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Felix schrok zich half dood
Tuut, tuut, tuut, kattebrood.
Oma liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Met oma ging het heel erg mis
Tuut-tuut-tuut erfenis
Besje liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Besje kreeg een reuzeklap
Tuut-tuut-tuut bessensap
Erwtje liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Erwtje rolde van de stoep
Tuut-tuut-tuut erwtensoep
Eitje liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Eitje had niet opgelet
Tuut-tuut-tuut omelet
Ansje liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Ansje kreeg een klap niet mis
Tuut-tuut-tuut ansjovis
Felix liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Felix schrok zich half dood
Tuut-tuut-tuut kattebrood
Nootje liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Nootje zag de trein te laat
Tuut-tuut-tuut nootmuskaat
http://www.kinderliedjes.info/html/alfabetisch/liedjesA/appel.liep.langs.spoorwegbaan.htm
http://www.kinderliedjes.info/muziek/pinda.mid
“De Indische wereld is al verdeeld genoeg. Daar doen we niet aan mee. We geloven in de verbinding”
Het spijt mij, maar ik mis de relevantie van de PVV hierin volledig?! Buitengewoon jammer dat een dergelijk podium wordt misbruikt om anti-PVV sympathien te spuien! Strookt ook niet met de visie zoals hierboven beschreven.
Of de PVV relevant is of niet, is een heel andere discussie. Dat is bovendien niet de essentie van het stuk. Lees het nog maar eens.
Het was inderdaad de essentie niet, het werd er aan de haren bijgesleept. Anti-PVV propaganda in een stukje dat er compleet los van staat. Jammer… tot zover het verbindende karakter! Politiek en verbinden gaan niet samen…
@I4e – 🙂 was dit een manier om het alfabet te leren, vroeger?
@ Kirsten…. yip wij groeiden op met speculeren op de erfenis van Oma…
Maar toen kwam Sesamstraat met zijn pedagogiek… bah !
@ Geert.. Het hele stukje is satirisch bedoeld en de schrijver laat zijdelings zijn kritiek op de PVV doorschemeren.
Dat is geen propaganda.. dat is gewoon zijn mening.
Een mening op politiek gebied lijkt mij in het geheel niet relevant voor een bijdrage aan dit platform. Als er iets is dat ons verdeelt, is het politiek. Bovendien is het buitengewoon goedkoop om de PVV er aan de haren bij te slepen.
Nu de overige delen van het kinderliedje ook zijn gepost kun je de schrijven, hoe ironisch, dezelfde TUNNELVISIE verwijten die hij het liedje en de PVV toebedeelt. Schrijver focust zich op een passage uit een veel groter geheel omdat het grotere geheel zijn hypothese ontkracht. Waar kennen wij dit van?
Dan heb jij heel andere verwachtingen van dit platform: we hebben een vaste rubriek over politiek.
In dit couplet verwijst BOEM CHENG ongetwijfeld naar een Chinees.
Ik herinner me ook een goede voetballer van vroeger, die in Duitsland voetbalde en hij droeg de naam Boom Cha.
Hij was Koreaan, maar dat doet er even niet toe.
De naam klinkt Chinees, zoals Hu Lang. Hoe Lang is een Chinees. (overigens klinkt mosselman ook als muzelman)
En bij Chinezen ben je geneigd te denken aan pinda’s (pindapoepchinees):
Pinda,pinda,lekka,lekka als je maar 5 centen biedt
Pinda,pinda,lekka,lekka of je ’t kauwen kan of niet
‘k Sta in dommel bij mijn trommel
Tot ik uit mijn jasje waai
Van je tsjing,tsjing,tsjing,van je tsjang,tsjang,tsjang
Wiede,wiede wiet Shanghay.
En bij dit lied denk je onwillekeurig aan Wil Derby:
http://www.youtube.com/watch?v=q0xolBQJpM8
De geoefende luisteraar herkent in dit liedje het nationaal volkslied van Indonesie. Althans boze tongen beweren dat de Indonesiers plagiaat hebben gepleegd.
Maar deze constaterende bewering neem ik niet voor mijn rekening, hoewel plagiaat plegen een nationaal volkslied aan het worden is wanneer ik die moderne Indonesische liedjes zo beluister.
Bijvoorbeeld die van de groep Armada. Die zou leentjebuur hebben gespeeld in Japan .
Maar het verband met de PVV zie ik ook niet.
Of het moest zijn dat de PVV zoiets is als pinda’s van (voor?) het volk, dat aan de borreltafel, tijdens een goedkope happy hour, over zaken vrijuit spreekt waarvan het vaak geen pindakaas gegeten heeft.
@ Geert…. Niet de groep willen verdelen betekent ook niet de
verschillen opblazen. De consensus, het gezamenlijk uitgangspunt,
is ‘we agree to disagree’ en we accepteren dat die andere anders
denkt over zijdelingse kwesties.
Wat jij doet is onnodig het verdeelpunt de PVV opblazen tot
hoofdzaak,terwijl het een zijdelings iets in de column van
Patrick.
Deze column is grappig en zelfrelativerend bedoeld.
En grappig wezen is meestal iets overdrijven.Zoals de titel
‘anti-pinda-propaganda ‘is overdreven voor het grappig en
zelfrelativernd effect, maar jij gebruikt het woord ‘propaganda’
in een niet-grappige zin. Ook niet zelfrelativerend.
In dit geval wordt het pijnpunt discriminatie van indo’s en de
sulligheid van indo’s hier in mee te gaan tot in een modus van
zelfverloochening overdreven..
Ik kende het liedje niet en ik zocht ernaar op het internet en
als je de hele tekst ziet dan is het duidelijk dat het niks met
indo te maken heeft,dit was niet de bedoeling van de schrijver,
wat Patrick natuurlijk wel wist.
Ik val wel over de omagrap… Leuk voor een volwassencabaret,
maar niet voor kindertjes…
Maar als je toch serieus over deze column wilt babbelen, dan kom
je op het hoofdthema discriminatie en heel actueel is dat de PVV
de kampioen is van de discriminatie in de landelijke politiek.
Als we toch serieus verder omongen: je kunt de modus van
zelfverloochening van de indo toepassen op Wilders himself.
De man ziet zichzelf niet als indo, kennelijk heeft hij ook geen
benul of interesse in de ervaringen van discriminatie, Hij trekt
dit niet door… gezien het gemak waarmee hij mensen met een niet
blanke en westerse afkomst discrimineert.
Zijn hele leven is nu een kruistocht tegen mensen met een
niet-blanke en islamitische afkomst.
Heeeeeeeee… verdorie…. Horen indo’s niet in die groep ?
U geeft aan dat als men ‘serieus’ over deze column wilt babbelen het hoofdthema discriminatie erg actueel is. Hoe zijdelings is iets dan nog, helemaal gezien het feit dat u discriminatie associeert met PVV?
Maar vooruit, nu gaan we ook de assimilatie die de eerste generatie is opgelegd vergelijken met de ‘multiculturele’ samenleving die men in de afgelopen 40 jaar (door onder andere positieve discrimatie en andere zotheden) heeft getracht te bewerkstelligen. (Tropen)kolder…
Niet-blanke afkomst ja, islamitisch? Lijkt mij niet. Althans, het overgote deel lijkt mij christelijk. Daarnaast kunnen we de ‘discriminatie’ die Wilders zou praktiseren natuurlijk wel uitgebreid onder de loep nemen (en weerleggen) maar daar is deze site niet de geschikte plek voor. Ik voel mij als werkende, hoger opgeleide ‘hypotheekschuld-bezitter’ van niet-blanke afkomst allerminst gediscrimineerd door Wilders. Noch voel ik mij behoren tot de groep waar u Indo’s in weg zet.
uuhhs nee Indo’s behoren niet tot die groep..meeste Indo’s (Indische Nederlanders) zijn namelijk christen of atheist, denk dat je het verward met Indonesiërs.
Geert,
Als je Indonesische voorouders hebt, dan is er een kans van 95% of meer dat die islamitisch waren.
De bedoelde discriminerende partij is vooral intolerant naar groepen mensen met een niet-westerse afkomst en overwegend niet blank ..
Stel er is een Arabisch land met een vreselijke dictator aan de macht. Kijk maar eens naar Libie. Deze dictator, een moslim, spant samen met geestelijken waarvan de interpretatie van de koran niet bepaald hedendaags te noemen is. Er is maar 1 interpretatie en dat is hun interpretatie. Andersdenkenden, verlichte geesten en zij die streven naar een andere democratische staatsvorm worden de mond gesnoerd, in de gevangenis geworpen, of gewoon vermoord. Dat gaat zo 40/50jaar door.
Makkelijk zeggen dat islam en democratie niet samen kunnen gaan, terwijl uitgerekend het democratisch westen deze dictator steunt, te vriend houdt, met hem verdragen sluit vanwege de olie, wapenleveranties, en de mogelijkheid tot investeringen in zijn land. Dit is toch van den zotte.
je kunt evengoed wijzen naar andere christelijke landen, in latijns-amerika bijvoorbeeld, waar de democratie ook niet geheel werkt en vervolgens beweren dat christendom en democratie niet verenigbaar zijn.
De bewering dat islam en democratie niet hand in hand kunnen gaan is even juist (of onjuist) als de bewering dat christendom en democratie niet met elkaar te verenigen zijn. En evengoed juist (of onjuist) dat geloof (religie) onverenigbaar is met democratie. En evengoed juist (of onjuist) dat God helemaal niet bestaat.
beste Ed, hoewel het conflict in Libië aktueel is snap ik niet wat dit met het topic heeft te maken. Echter wil ik wel daarop reageren dat in kwestie van Libië Khaddaffi juist NIET Islamtisch ingesteld is. Net zoals Saddam dat ook niet was. Het is juist ironisch dat de USA en de VN het na 9-11 aanslagen op WTC altijd hebben over bestrijden van het Islam terreur terwijl de landen die ze binnenvielen (Irak, Libië, Afghanistan) juist werden geleid door dictators die ze ooit zelf hebben gesponserd en tientalle jaren hebben getoleerd omdat deze dictators juist moslim-extremisten buiten de deur hielden (zoals een CIA woordvoerder ooit zei: “better keep someone like Saddam in power who thinks he’s is God himself than a group who are willing to attacck us and kill thereselves in the name of their God.”) Een van de eerste dingen die Khaddaffi ook zei was de beschuldiging dat de rebellen in zijn land worden beïnvloed door Al Qaida.
Maar een discussie over dat onderwerp hoort denk ik op een ander topic thuis.
Op de eerste plaats klopt het dat een politieke discussie in deze pinda-topic niet past. Ik gaf slechts een aanvullende en ondersteundnende reactie op indisch4ever. Ik wil hier er aan toevoegen: Pak het probleem aan en niet het ras, de huidskleur of het geloof van je Javaanse oermoeder(s). Want de pindakaas-filosofieen die ik uit bepaalde hoek regelmatig hoor lust ik niet op mijn brood.
Vreemd dat wanneer je het hebt over de Islam (al dan niet fundamentalistisch) de naam van een terroristische organisatie opduikt.
Dat de regelmatig en naar eigen verlichte inzichten lustig uit de Koran citerende Khadaffi Al Qaeda noemt als instigator van de democratische revolutie die hij voor zijn kiezen krijgt, en niet de ETA of de een of andere Palestijnse bevrijdingsbeweging is zijn goed recht. Vijheid van meningsuiting, toch? Ook dat hij vervolgens zijn vinger wijst naar neo-nazis.
Sudah laat maar.
HAHA inderdaad, straks krijgen we hier
nog politiek geladen discussies n.a.v. een
potje pindakaas..LOL
Patrick Neumann”Namelijk dat de pinda werd verward met een Molukker. Ik heb geen idee hoe oud het lied is en/of wanneer het is geschreven, maar ik ben in ieder geval van 1983. Met de jaren ’70 in het achterhoofd had de schrijver Molukkers dus blijkbaar liever naast dan in de trein”
Er naast…hihihi…die is goed.
Er zijn nog steeds genoeg mensen die denken dat Indo’s en Molukkers hetzelfde zijn….komen uit één land: Indonesië.
Als ik nou naar het gehele liedje kijk……hmmmm
Dit is pas echt een leuk liedje:
“Moriaantje zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed
Maar de zon scheen op zijn bolletje, daarom droeg hij een parasolletje
Moriaantje zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed
Maar de zon scheen op zijn bolletje, daarom droeg hij een parasolletje”
Pinda pinda, lekka lekka!
http://www.youtube.com/watch?v=G3crtBy1v2Q
Heel grappig, dat “pende, pende, deka”. 553 meen ik
Een bark aan het strand (yalo). Wat het verder met pinda’s te maken heeft?;-)
Pinda Indisch (via Rudy Kousbroek)
Pinda liep eens langs de baan,
Maar er kwam een treintje aan,
Hij wilde buigen voor ’t applaus,
Maar toet-toet-toet, al satésaus.
Kokosnoot liep langs de baan,
En er kwam een treintje aan.
Kokosnoot hij hield zich dapper,
Maar toet-toet-toet, geraspte klapper.
Natte vis liep langs de baan
Maar er kwam een treintje aan.
Natte vis was blind van passie,
En toet-toet-toet, al sambal trassi.
Chinese kool liep langs de baan,
Maar daar kwam een treintje aan.
Ze wou nog zeggen: ja dat was’m,
Maar toet-toet-toet, al sajoer assem.
Geitebok liep langs de baan
Maar daar kwam een treintje aan.
Hij zag niet dat hij in de vlam ging,
En toet-toet-toet, al saté kambing.
Garnaaltje liep eens langs de baan
Maar daar kwam een treintje aan.
Ga opzij! Dan roep ’k hoe dan?
Maar toet-toet-toet, al kroepoek oedang.
Oeroesen (via Rudy Kousbroek)
Ellen kan goed oeroesen,
Oeroesen is haar vak.
Zij heeft in drie dagen
Deze hele excursie geoeroest.
Er moet altijd iemand zijn
Die alles oeroest.
Als er niemand is die oeroest
Loopt alles in het honderd.
Wie heeft dit zo geoeroest?
Er is nergens een zitplaats.
Niemand had er aan gedacht
Iets te oeroesen voor de kinderen.
Het festival was slecht geoeroest:
Aan het eind kwamen we geld tekort.
Als je wilt dat alles goed loopt
Moet je vragen of Ellen het oeroest.
Oeroesen is een werkwoord;
Kun je raden wat het betekent?
Om het onderwerp van Patrick een beetje luchtig te houden heb ik even opgezocht waar het woord “pindakaas” vandaan komt. Ik bedoel, 1+1=2. Maar, pindakaas komt uit de USA. En ik weet toevallig dat er nooit blokjes kaas in het smeerbare beleg zitten. Omdat het woord “pindaboter” teveel leek op roomboter en margarine hebben ze er “pindakaas” van gemaakt net als “leverkaas”. Ik kreeg gelijk een ahaaaaaaaa-effect toen ik het las.
En om even terug te komen op het liedje, mijn opa zong het altijd zo:
Teentje liep op spoorwegbaan
Daar kwam juist een treintje aan
Teentje keek niet uit helaas
Toet-toet-toet: Tenenkaas.
Ja, dan is het liedje weer gemunt op zweet kaki’s. Ieuw, ieuw, ieuw!
Plus de overige kinderliedjes waarvan de schrijven tegenwoordig meteen haatmail zouden krijgen:
Want al ben ik zwart als roet ik meen het toch goed.(Hoezo “toch”?!) Een Nederlandse Amerikaan, die zie je al van verren staan. (Dikke buik door al die pindakaas natuurlijk!) Ik heb een tante uit Marokko en die komt en ze rijdt op twee kamelen. (Waarom 2?) ‘k Heb m’n wagen volgeladen, vol met oude wijven. (Welke gek zingt dit eigenlijk?) En dan laten we die zwarte gebakjes met de naam “moorkoppen” maar even voor wat ze zijn.
Ik ben helemaal niet tegen (dop)pinda’s. Behalve wanneer het bedoeld is als Pinda’s (Peanuts) Voor het Volk. Pindakaas is een van mijn favoriete smeersels op brood, liefst op vers brood. Met suiker d’r op. Voorts kun je het ook zonder brood eten. Tot groot ongenoegen van mijn vrouw, die ook wel ziet dat de pindakaas gauw opraakt.
Zo pinda in dit topic niet verwijst naar indo’s denk ik aan pinda’s toch onwillekeurig ook aan pinda-rock. In Indonesie werd ik ’s morgens doodgesmeten met de figuur op onderstaande video, dat ik er gewoon kinds van werd.
Immers de kinderen doen de tipi na het opstaan meteen aan. Hier pinda-rock, en gelukkig is het een beetje mijn stijl.
http://www.youtube.com/watch?v=8XtlFEy7pWI
nou vind dit niet kunnen hoor, stelletje negerzoenen ;p