Interview met Cinemasia-coördinator Bianca Kuijper

Tijdens de zesde editie van Cinemasia, het ‘enige Aziatische filmfestival van Nederland’, zijn 24 films te zien, waarvan 23 voor het eerst in Nederland. Wat is de kern van het festival dit jaar? Ik spreek erover met festivalcoördinator Bianca Kuijper: “Social innovators staan dit jaar centraal in de films over Indonesie.”

Sociale vernieuwing door social media
‘De films over Indonesië hebben dit jaar social media  als thema. Van oudsher is Indonesië een belangrijk onderdeel van Cinemasia. De invloeden van social media in Indonesië zijn groot. We werken samen met Hivos, dat onafhankelijke filmmakers in Indonesië steunt om sociale vernieuwing aan te jagen. Hivos heeft bijvoorbeeld Kita versus Korupsi en Linimassa meegefinancierd. Voor de films uit Indonesië hebben Hivos en Cinemasia de handen ineengeslagen en het thema verbijzonderd naar sociale vernieuwing door social media.’

Culturele ontwikkeling Azië
‘Elke editie kent een hoofdthema. Het subthema van vorig jaar was GenerAsian; de overdracht van cultuur tussen generaties en bijbehorende conflicten. Dit jaar is het Emerging cultural Asia. De meeste aandacht gaat momenteel uit naar de economische groei in Azië. Maar op cultureel  gebied gebeurt er ook veel. De groei in bijvoorbeeld China, omvat meer dan alleen maar meer auto’s maken. Dat is op Cinemasia 2013 te zien.’

‘Groei in Azië is niet alleen maar economisch.’

Kleine editie
‘We zijn dit jaar voor het eerst jaarlijks. Ja, ik hoor van meer mensen dat het ze verbaast om in deze tijden een festival vaker te laten plaatsvinden in plaats van minder vaak. Dit jaar hebben we een kleine editie, om de organisatorische en financiële druk te verlichten. Volgend jaar hebben we weer een grote editie, inclusief een Filmlab. Afhankelijk van hoe het gaat zal Cinemasia het jaar daarop weer een ‘light versie kennen of juist een normale omvang hebben.’

Jaarlijks festival
‘Nogmaals, de groei in Azië is voor velen puur economisch. Wij willen laten zien dat die groei meer is dan economisch. Daarom komen we nu jaarlijks uit. Bovendien is het aantrekkelijker om het festival regelmatiger te laten plaatsvinden. Dan gaat het meer bij mensen in hun ‘systeem’ zitten. Plus: hoe vaker je het organiseert, des te meer bezoekers en meer inkomsten je krijgt.’

‘Dé Indonesische hidden gem op Cinemasia? Dat is #republiktwitter.’

Crowdfunding
‘Wij zijn bezig met alternatieve vormen van financiering ja. Commerciële sponsoring is daar een van. Wat dat betreft is Azië een goed thema. We kijken nu ook naar de mogelijkheid om bijvoorbeeld het Filmlab met crowdfunding te financieren. Crowdfunding is een belangrijke manier om films te financieren, daarom is er tijdens deze Cinemasia ook een crowdfunding workshop.’

Hidden gems en Aziatische blockbusters
‘Cinemasia is een uniek festival, dat zich onderscheidt van andere festivals. Door de focus op Azië,maar ook door de medewerkers, die bijna allemaal Aziatische Nederlanders zijn. De relaties die wij daardoor met insiders in bijvoorbeeld India en Indonesië hebben, zorgen ervoor dat wij hidden gems én Aziatische blockbusters naar Nederland kunnen halen. Dé Indonesische hidden gem op Cinemasia? Dat is #republiktwitter.’

Cinemasia is nog tot 7 april (morgen dus) in De Balie, Amsterdam. Morgen is het een – overwegend – Indonesië-dag. Die dag publiceren we ook een exclusief interview met de schrijfster en initiatiefneemster van Arigato: Sandra Beerends.