Van 21 mei tot en met 1 juni vindt op het Malieveld in Den Haag de eenenvijftigste Pasar Malam Besar plaats. Oke, officieel heet het ‘grootste Euraziatische festival ter wereld’ nu Tong Tong Fair, maar de naamswijziging, die volgens de organisatie de Indische identiteit moet benadrukken, viel niet bij iedereen in goede aarde. Als kleine pleister op de wond is het festival (voorlopig) op internet nog te vinden via www.pasarmalambesar.nl.
Het Indische definieert zich volgens het persbericht dat de organisatie begin april uitgaf, het best als een harmonieuze en verleidelijke cultuurvermenging van Oost en West. Op zoek naar verleiding en harmonie streepte ik in het programma alvast de meest opvallende en interessante dingen aan.
Er is uiteraard veel muziek met gemengde invloeden, zoals krontjong , maar er is ook aandacht voor jazz van Indische muzikanten uit den Haag. Omdat het thema dit jaar de zee is, is er extra veel Polynesische muziek gepland, met daarnaast ‘de beste hawaiian muziek en dansgroepen uit Nederland’. Vast harmonieus, maar verleidelijk? Wat is dat toch, dat veel Indo’s dat zo leuk vinden?
Waar ik wel door verleid word zijn een aantal interessante lezingen en voorstellingen in het Bibit-theater en het Cultuurpaviljoen. Er is veel aandacht voor de geschiedenis, met bijvoorbeeld een expositie over Indische interieur (o.a. met de filmkamer uit Ver van Familie), een wayangshow over de onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië (21 en 23-25 mei) en de Indische school met elke dag een aantal geschiedenislessen met medewerker van onder meer mijn medeblogger Kirsten Vos.
En zeer verleidelijk: de Ind(ones)ische eetcultuur die als vanzelfsprekend volop vertegenwoordigd is. Ik ga dus weer veel te lekker en dus veel te veel eten, om vervolgens met een heerlijke, hete nasmaak in mijn mond, een vies servetje en zakje kroepoek in mijn hand, weer te gaan zitten bij een volgend onderdeel. Voor mij is dat toch wel de echte Pasar Malam ervaring.
Jammer genoeg zijn er dit jaar ook een aantal dingen niet te vinden. Een duidelijke programmering voor en met jongeren bijvoorbeeld. Traditiegetrouw is er voor de eerste en tweede generatie Indische Nederlanders veel plaats, maar de jongeren komen er ook dit jaar bekaaid vanaf. Niet erg harmonisch wat mij betreft.
Verder vind ik het een grote misser dat de organisatie geen ruimte heeft ingepland voor een discussie over het boek “Ons Indisch Erfgoed” van Lizzy van Leeuwen dat afgelopen jaar uitkwam en gemengde reacties kreeg. Met of zonder de auteur had over dat boek gesproken moeten worden. Natuurlijk, en zoals dat hoort, in goede harmonie. Maar misschien was dat nu juist het probleem…
De Pasar, nee ik bedoel: de Fair, zal dit jaar echter vast weer een succes worden. Ik heb er in ieder geval veel zin in. Waar gaat u dit jaar heen? En wat mist u in het programma?
@ Ed,
Idd de jongeren komen er bekaaid af, hoe komt dat dan ? sloeg TattooTalk niet zo aan dan d8 dat TTF na vorig jaar weer zo iets in die genre zou presenteren. maar ach, als er maar betaald wordt daar gaat het allemaal nog maar om tegenwoordig.
Heb in het begin van het jaar de TTF nog aangeschreven met het oog op onze vereniging en of een stand mogelijk was, dit omdat wij toch staan voor Cultuurbehoud voor de jongste generatie…loh mahal.
Ach zal vast wel weer senang worden.
slmt
Hey Chris en Ed,
Leuk bericht, goede weergave van de TTF. Betreft de programmering; ja, niks nieuws onder de zon. Vraag me alleen af waarom daar dan aan meewerken? Kirsten en jij staan dit jaar toch ingepland ergens voor een discussie over gebeurtenissen ver voor onze geboorte? Als wij, de jongste actievelingen, het na herhaling nog niet voor elkaar krijgen om zelfs maar een uurtje van al die dagen TTF een momentje voor onszelf te krijgen, waarom werk je dan nog mee aan iets waar je niet mee eens bent.
Eens kijken hoelang hun het dan nog volhouden; zij worden ouder en moeten het stokje namelijk langzamerhand doorgeven, of werkt het niet zo? Komen er wat belanda2 de boel overnemen en naar hun smaak inrichten?
@ Erik, ik denk daarom dat Kirsten het ook doet en niet Ed.
Zelf denk ik dat TTF zich zelf ooit wel tegen komt, ze mogen naar mijn mening wel is meer research gaan doen naar jongeren, als ik zie dat vorig jaar bij TattooTalk toch veel jongeren aanwezig waren…en dit jaar niets op het programma staat, zelf de feesten van Reza met zijn broertje Irwan hebben ook zijn beste tijd gehad op de Pasar, dat trok nl. nog wel wat jeugd.
slmt
Als je wilt weten of de Tong Tong Fair nou wezenlijk verschilt van de Pasar Malam Besar, dan hoef je alleen maar naar het affiche op de frontpage van de website te kijken. Daar staan de volgende namen:
Bob Brozman (USA), Moana & the Tribe (New Zealand), Matthew Ngau Jau (Malaysia), Basil Henriques (UK), Basily (NL) with special guest Luluk Purwanto (Indonesia/Germany), Genta Irama (Indonesia), Anneke Grönloh (NL), Andy Tielman (NL), Rob Agerbeek (NL), Mónica Triga (NL), Julya Lo’ko & Erwin van Ligten (NL), Change of Key (NL)
Dance: Institute of Arts and Music of Indonesia in Padang Panjang (Indonesia), Mai’ana (NL), Gerard Mosterd & Benny Krisnawardi (NL & Indonesia), Hawaiian Treasure (NL).
Music & dance: National Theatre of Vietnam Music, Dance and Song (Hanoi, Vietnam)
Wayang: Ki Ledjar Soebroto (Indonesia) with gamelan ensemble Widosari (NL)
Ik zie een verschuiving naar Azië, dus dat “Indische” label slaat onderhand nergens meer op. Le Grande Asian Party had ook wel gekund als nieuwe naam.
Dit jaar ga ik niet, evenals voorafgaande jaren, naar de PMB, sorry TT-fair.
Lui om de trein te nemen en de hele dag tussen de mensenmassa te verblijven. Het zou wat anders zijn geweest, wanneer het hier in Tilburg wordt gehouden.
Hier hebben wij het multi-culti Festival Mundial, maar daar ga ik waarschijnlijk ook niet naar toe: Te weinig Indonesisch/Aziatisch. De groep Samba Sunda treedt er ook op, en misschien is dat een reden om toch te gaan.
De programmering van de TT-Fair is zeer interesant. Hoe Aziatischer en vooral hoe Indonesisch hoe beter, zou ik zeggen. Immers ik ben van oorsprong ook Aziaat en in Indonesie geboren.
En voor de westerse muziek e.d zijn er legio andere mogelijkheden (013) en festivals zoals Lowlands, Pinkpop.
Tja voor de moderne jeugd wordt er inderdaad weinig gedaan. Misschien zou het aantrekken van een krontjong rockgroep uit Indonesie het overwegen waard zijn. De vermenging van oud en modern.
Ik zie dat Kirsten een lezing verzorgt. Je komt daar toch als wetenschapper een lezing verzorgen niet waar, en niet als indo?
En aangezien wetenschap, of de houding van een wetenschapper waardevrij is, zou ik zeggen hou die lezing nu maar, ondanks andere aanbevelingen.
Veel plezier allen.
Ben vandaag geweest , en ik kan het mis hebben maar het is echt stiller geworden.
mss is het de eerste dag , of omdat het een vrije dag is ?
Of mss door economische crisis ?
Het is echt stil , je kan zo doorlopen(13.00 uur) . geen kilometers mensen voor de kassa .
Ik heb de indruk dat er minder standhouders zijn , in vergelijking met de afgelopen 2 jaren.
Of kan het liggen aan de nieuwe opzet ?
Ik zag zo’ n Hawaiense dansgroep , heb niet gekeken .
Ben toch bezig met het proeven van de kleine kue2 , lemper , risoles , pasteitjes etc.
De zogenaamde camilan kecil (kleine versnapperingen) .
Heb ook in zo’ n eettentje een bihoen rames gegeten (een variant van nasi rames ?) .
Nou , vind echt vreemd , de smaak en samenstelling (met gado2) is ook een vreemde kombinatie.
Mijn eigen maaksel (Dapoer OmSid) is nog lekkerder , al zeg ik het zelf. .
Ik heb een Pakistaanse , Vietnamese standhouders gezien , veel zaken die weinig met Nederlands Indie of Indonesia mee te maken hebben.
Heb ook met een paar oudere Indische Nederlanders gesproken , vonden ze ook vreemd. Er werd gezegd dat het geen Pasar Malam Besar meer maar eigenlijk een Pasar Asia .
Als het zo gaat blijven zal ik mss nooit meer komen , en dat hebben die ” oudere” Ind. Nederlanders ook gezegd.
Ik ben vandaag gekomen omdat ik eigenlijk een eventueel bekende uit Sumatra wil ontmoeten , en de Bibit theather programma over ethishe politiek en de oermoeder wil volgen .
En wat heb ik gedaan ?
Staat gewoon kue2 te eten.
Wat erg seh.
Loh zaterdag met een hele groep van Darah Ketiga geweest. Kon in tegenstelling met vorige jaren gewoon doorlopen, heb dus voor niks op internet een kaartje gekocht om de “rij” te omzeilen; die rij was er simpelweg niet.
Rond 20.00 uur harstikke rustig..kon gewoon rennen door de “straatjes” als ik had gewild. Om 20.30 een heel sober gezicht in de “eetwijk”..geheel uitgestorven. Zonder overdrijven waren er eetstands met 3 a 4 bezoekers, sommige zelfs helemaal geen klanten!!!
Met een aantal standhouders gesproken: ze snappen er ook niks van. Veel te rustig. Er waren idd minder stands, zelfs een enkeling die al tientalle jaren op de PMB staan waren er dit jaar niet bij. Om ff wacht inside info te geven: een stand kost gemiddeld 1000 euro per dag. Sommige grotere eetstands betalen ongeveer 30.000 euro totaal voor alle dagen. Ik geloof dat dit incl. electriciteit en water is, maar dan nog..zoals een van de oudere standhouders zei: ik zeg niet hoeveel ik betaal, maar ik kan volgend jaar er beter een Mercedes van kopen dan hier te staan. Erg jammer. We zijn wel tot 23.00 gebleven in Indo Rock cafe, maar we waren dan ook de enige gasten, de band was al weg…op hoofdpodium in zaal 1 leek er vanaf circa 20.30 al geen optreden meer te zijn..aduh, gaat niet goed hoor..hoor van veel Indische standhouders ook dat het teveel een rommelmarkt beverwijk wordt met alle stand voor GSM’s, tapijten, verzekeringen en allerlei andere zaken die helemaal niks met Indische, Indonesisch, Molukse of zelfs maar zuid-oost Azië te maken hebben! Snap dat TTF de ruimte wil benutten, maar mss is het een optie om dan de Pasar maar kleiner te maken maar wel met ECHTE Indisch, Indonesisch stands zoals een Pasar behoort te zijn!
Wat mij opviel is inderdaad stil en weinig bezoekers dan voorheen bij TTF.
Het laat mij nu denken aan Pasar Asia.
De naam laat mij denken aan Jakarta Fair in Indonesia nu.
Laat mij denken aan de sfeer op de Rai.
Ik vind het goed dat het nu meer richting Asia en Indonesia gaat.
Want Indisch cultuur is toch al gestorven net als de Pasar Malam Besar zelf.
De naam Tong Tong Fair laat mij denken aan een erotiek beurs.
En ik ben niet de enige die zo over denkt , de krant AD schreef dit al eerder.
Het verschil is Indisch cultuur sterf maar puur Indonesisch cultuur leeft altijd.
Indisch word nu Asia , gewoon meegaan met de tijd.
Tino van Jakarta Street Band.
Beste Tino, de Indische cultuur is alive and kicking ..
Dat was te zien op de TTF. Waarom zag jij dat niet ?
Hi Ed,
Dit jaar heb ik ook weer twee keer gespeeld op de PMB, sorry… de TTF. De eerste keer was nav de DVD presentatie van Ver van Familie, dus het Everly- en krontjong gehalte was hoog… De tweede keer een workshop in de Benkel over vocal harmonies in southern rock. Dat laatste was wel interessant voor 3e generatie, maar verder is het al jaren een discussie wat te doen voor jongere indo’s. De grap is dat het er toch is… Het is alleen onvindbaar is op de reguliere pasars.
Ik speel 5 keer in de maand sessies in Amsterdam. Elke 3e zondag in Panama en iedere vrijdag in Club Dauphine. We spelen daar met het neusje van de zalm van de Nederlandse muziekscene. Er zijn altijd Indo’s aanwezig die ons overal volgen. Eerder deden we deze sessies in Ede en omstreken. Aldaar hetzelfde verhaal. Je ziet dus een soort “vereniging” ontstaan, zij het niet officieel… Dan heet dat eigenlijk “underground”. Natuurlijk ook veel Nederlands publiek, maar wat wij daar doen is niet uitgesproken Indisch. Het is vooral iets waar ook Indo’s zich lekker bij voelen. Daarom wordt het ook niet serieus genomen door de pasar-organisatoren. Ze willen er niet aan.
Nu zit ik regelmatig op pasars te kijken naar ‘progressieve krontjong’, en ik probeer het echt… maar ik voel het niet, ik vind het niet leuk, ik vind het te bedacht. Maar goed, dat is mijn gevoel… Voor een ander is het misschien wel interessant, al is dat aan de publieksaantallen niet te merken. Het andere alternatief is ouderwetse Indorock. Leuk, lots of respect, maar er is zoveel meer…. Wie ik niet zie: De meiden van Lois Lane, Kane, Xander de Buisonier…. Jammer hoor. Zijn wel Indo’s namelijk. En zij willen ook graag iets doen. En zij weerspiegelen onze generatie, En onze generatie is nu eenmaal niet uitgesproken Indisch. Maar dat wil niet zeggen dat we niet bestaan. Wij hebben andere interesses en een andere muzikale smaak ontwikkeld. Maar we hebben net zo goed binding met de oude school. En we zijn in staat om daar een leuk entertainment pakket van te maken.
In plaats van verdiepen in onze derde generatiecultuur, krijg je nu dan een allround-asian-vlees noch vis-event… Desalniettemin toch genoten op de pasar… sorry de TTF…
See you young guys@Panama, ga ik nu weer naar het zoveelste concert van Andy Tielman kijken….
Patrick Drabe
De organisator vindt dat de Pasar Malam Besar met indische ‘markt’ te klein is. Ze willen meer en meer winst uibuiten. De ‘markt’ moet worden vergroot en uitgebreid. Indisch alleen is niet genoeg. Zo heeft de organisator de Pakistani, Hindi/Hindustanen, Malaisiers, Surinamers, enz benaderd. De naam Pasar Malam Besar vindt men niet meer geschikt, het wordt dus Tong Tong Fair. Sinds de naam Pasar Malam Besar plaats moest maken voor Tong Tong Fair, ben ik daar nooit meer geweest. Ik heb daar niets meer te zoeken.
De TTF van 2009 was niet veel anders dan de PMB van 2008 en 2007 en 2006 etc..
Ook toen stoorde mensen zich aan kraampjes die niet-Indisch waren.
Er is niks wezenlijks veranderd met de nieuwe naam TTF..
Wie denkt dat de nieuwe naam het loslaten van het Indische is … kent niet de geschiedenis van Indischen in Nederland.
wbt de netto-opbrengsten van entree en standverhuur (500.000 euro)… die wordt besteed aan het culturele programma … met heel veel Indische items daarin.
als er dan nog een winst over is.. dan wordt die gebruikt voor aflossing van schulden of voor de komende jaren TTF
Beste Indisch4ever ,
Ik bedoel niet negatief hoor dat de Tong Tong stiller is dan de Pasar Malam.
In positieve zin heb ik geaksepteerd dat de Indonesische taal en de Indische cultuur
niet meer vanzelfspreken is zoals vroeger daar in de tent.
wij zijn nu in de minderheid en moet je echt zoeken van ach daar is Indo.
Daarom heb ik me maar aangepast en meegaan met de tijd.
Salam hangat semua , letterlijk warme groet van Tino Liauw van Jsb.
Eey Tino,… kabare piye ‘dik ?
Zojuist t formulier van de PMS, maaf… TTF, ingevuld waarin wel degelijk over de veranderingen… Hoe toh, je kan toh niet seggen dat 07, 08 ( met notabene het 50 jarig jubileum ! ) en 09 als dezelfde zijn, dan zit er bolloh betul in je mata2 ;o)))
Dat formulier impliceert wel degelijk een verandering, mede door t weer, de kredietcrisis en de naamsverandering, die echter nog niet exact als vaststaand feit genoemd kon worden door allerlei onderzoeken wo bovenvernoemd formulier.
Dat Bami Kua en Ventje als popi-plekjes niet aanwezig waren heeft daar niet aan meegedragen, edoch worden wel degelijk in de pasargangers’ monden genoemd!
De PMB, maaf… de TTF, zal heus wel blijven en mensen trekken, incluis Indoos die ook meegroeien in die nw ontwikkelingen en juist dat elke keer weer aanpassen was zo overbekend van de pasargangers… commercie is daar zeker een deel van geweest,… ayo, gewoon lol hebben, en zo arm zijn wij niet vandaag lui, salam hati manis Roy
Een PST-je … er mag zeker aandacht worden besteed ( graag zelfs ! ) aan de opkomende 3e generatie !!!
2 pasars op Malieveld per 2010
Pasar Malam Indonesia 1t/m 5 April.
en tong tong fair in Mei zoals normaal.
Wij kunnen nu keuzes maken als je in Mei niet kan.
Dan kan je ook in April al gaan.
Maar je kan ook naar allebei gaan als je je geld maar goed verdeeld.
Goede vooruitgang.
Groetjes dan sampai berjumpa di Malieveld
Tino Liauw.
Ga zeker een kijkje nemen op de Pasar Malam Indonesia. Als ik de inleiding lees beloofd het heel wat en lijkt het alsof de organisators hebben GELUISTERD naar het publiek: “Pasar Malam met Indonesische producten en Indonesische stands, Nederlandse muzikanten van Indonesische afkomst en Indonesische optredens.” Nou dat is duidelijk: ze hebben geluisterd naar het commentaar van de afgelopen jaren dat de Pasar Malam Besar zich met elke jaar teveel liet beinvloeden door andere culturen en deze zelfs opnam in hun Pasar (was onderhand meer zwarte markt in Beverwijk met alle prullen en stands met niet-indo’s, op uitzondering van Eetwijk)..leuk misschien voor belanda2 met brede culturele interesses, maar niet voor de Indische medemens die soms na enkele uren reizen naar Den Haag kwam en teleurgesteld was omdat ze tegen Afrikaanse verkopers met hun leren riemen, Turkse marktlui met tapijten en vertegenwoordigers van verzekeringsmaatschappij aanliepen ;p
Toen de Pasar Malam Besar vorig jaar zijn naam ging veranderen in Tong Tong Fair was alle vergelijking met DE Pasar Malam verdwenen. Voor vele Indische mensen was het toen ook niet langer DE Pasar om het hele jaar naar uit te kijken…dosa ini toh?
Indonesische ambassade heeft het goed begrepen en zelf de Pasar Malam terug gebracht op het Malieveld. Heel slim van ze! Ben benieuwd of dit volgende jaren zal volgen!
Ik heb niets tegen multiculti. Maar op een pasar malam wil ik vooral indonesische cd’s kopen, indonesische boeken, en het liefst indonesische optredens bijwonen en eten (indisch mag ook). Ontspanning is dan het adagium.
Zoals veel Hollanders (totoks) met me wil ik nagenieten na (van) een maandje vakantie in Indonesie.
Dan kan ik er weer twee jaar tegen aan.
Andere culturen interesseren me dan geen sikkepit.
wat zegt je nou ?
je bedoeld kakek gua a live and kicking and jou nenek bunting ? ha ha ha
Dat is pas Indo kicking in de tong tong fair.
Groetjes , Tino