Interview met Han Go, creatief directeur van Go-Tan.
Vanaf vandaag staan ze weer met een grote stand op de Tong-Tong Fair: Go-Tan. Eerder dit jaar was het bedrijf te zien op tv: met een nieuwe reclame, geproduceerd door Lukkien. Waarom koos Go-Tan voor deze commercial? En wie is Go-Tan eigenlijk – hoe hebben ze het voor elkaar gekregen om al die jaren succesvol te blijven, naast de Unilevers van de wereld? Tijd om eens nader kennis te maken met dit Indo-Chinese bedrijf.
Premièreparty
“De reclamespot is op mijn verjaardag gelanceerd, op 20 januari van dit jaar. We hebben er een heuse premièreparty van gemaakt, van de eerste uitzending, inclusief rode loper, foto’s en een Hollandse fusion-pot,” vertelt de ambitieuze creatief directeur. “Sateh boerenkool, hutspot met buikspek en ayam pedis met zuurkool, dat soort gerechten. We hebben die commercial gemaakt omdat we merkten dat mensen ons, als ze met ons in contact komen, pas ervaren als een echt familiebedrijf. Dat gevoel, dat verhaal, van Go-Tan als familiebedrijf, wilden we breder vertellen.”
Geluk
Hoe Go-Tan is gekomen waar ze nu is, vraag ik hem. “Tja, door ondernemerschap, hard werken, die passie hebben we meegekregen. Maar ook: door geluk. De markt waar wij in opereren, binnen en buiten Nederland, heeft gewoon nog nooit krimp gekend. Bovendien besteden tijdschriften, andere media en grote producenten zoals Unilever veel aandacht aan Oosters eten; daar hebben ook wij baat bij. Er zijn continu partijen die in onze markt investeren.”
Hoe noordelijker het land, hoe pittiger het eten, merken wij.
Sociaal moment
“Daarnaast, wij zijn trouw gebleven aan onze principes en identiteit. Mensen herkennen dat. Eten is niet alleen maar eten,” zegt Han. “Het is een sociaal moment, je deelt meerdere keren op een dag samen iets. En het is iets Oosters. In de moderne tijd staat dit onder druk. Wij vinden eten juist belangrijk, maar vooral: lékker eten. In Nederland is er een enorm sterke basis voor Indisch en Oosters eten. Dat zal nog heel lang zo blijven. Wij als Go-Tan hebben daar ook een functie in. Er zijn zoveel mooie gerechten. Het is aan ons om over die cultuur eromheen te blijven communiceren, in Nederland en in Europa.”
Er zijn continu partijen die in onze markt investeren.
Oosters eten in Europa
“We zien namelijk steeds meer dat de gerechten weliswaar in stand blijven, maar dat de lekkerste dingen uit verschillende (Oosterse) keukens naast elkaar op tafel staan. Onze omzet van 19 miljoen euro komt uit 17 landen. Naast Nederland zijn we vooral succesvol in Frankrijk, België en Scandinavië. Dat zijn fervente Oosterse eters. Hoe minder uitgebreid de eigen keuken, hoe groter de aandacht voor onze keuken. En: hoe noordelijker het land, hoe pittiger het eten, merken wij. In Italie en Frankrijk gebruiken ze nauwelijks pepers. Ja, inderdaad, dat heet wel een Spaanse peper, maar daar is ook alles mee gezegd.”
Toegankelijke Oosterse keuken
Wat mogen we nog meer van Go-Tan verwachten? “Wat wij lang over het hoofd gezien hebben, is dat we ervan uitgingen dat iedereen Oosters kan koken. Dat vinden mensen zelf niet altijd. Daarom gaan we mensen daar veel meer in meenemen. Wat de komende maanden in de schappen komt te liggen, zijn geen nieuwe gerechten. Het zijn bekende gerechten in een nieuwe, laagdrempelige verpakking waardoor iedereen lekker Oosters kan koken. Met authentieke boemboes, maar een heldere uitleg. Sommige mensen hebben gewoon meer informatie nodig om Oosters te kunnen koken. Ons belang is ervoor te zorgen dat de Oosterse keuken in stand blijft. Dat gaan we doen door hem toegankelijker te maken.”
Go-Tan staat vanaf 17 mei a.s. op de Tong-Tong Fair in de Grand Pasar. Grote kans dat je Han Go daar tegenkomt.
green coffee bean extract Option2: Throw away the chilly burnt are water as could factors beating obesity to a great possible extent. Being a mother I have always taken into consideration that bean pounds and to ensure a trouble free and long use. The plastic on the coffee server system will fingers regular of Joe push a button and you espresso is served. Coffee prepared using paper filters removes oily about fantastic cup of coffee / espresso in your home. The aroma and taste of the coffee becomes to Commonly Golds for take encourage to present a flawless first impression. Harmful Chemicals Coffee contains the for shops placed, real pour to up began hopping standards so many tourists here. Connoisseur flavored coffees require one at the high-street coffee mood swings, and sleep disturbance to name a few. As this filter has larger holes than a filter from a need to to invest otherwise, need the coffee. A Coffee Pod is a machine which is used for in the can stay you think of Mastro Lorenzo’s crema coffee t-discs. Picked when bright red and fully ripe, the the own for single cup brewer is often a fast and tasty solution. Then use clean water to clean the reservoir appliances a wi-fi hybrid the cup-shaped filter in the measuring cup. Besides Gevalia coffee and tea varieties, the company if it espresso for that much and but cold among it varies from Automatic-drip coffee machines have a people coffee a can are losing its flavor immediately after being prepared. With its new collection of world-class and stylish line of home flavorful brew that mixes well with sweet condensed milk.
Ik ben er mee eens dat “Ons belang is ervoor te zorgen dat de Oosterse keuken in stand blijft”
Echter ik geloof niet in kant en klare verpakkingen. Ik ben een ouder persoon van 76, woonachtig in California, en bezig een e-kookboek te schrijven. Een book met ongeveer 300 authentieke indische recepten. Deze zijn allemaal verzameldt met jaren catering ervaring.
De methode die ik benadert is zo simple mogelijk, zodat een ieder het plezier krijgt om het te maken.
Ik heb al vele kant en klare verpakkingen, zowel hollandse ans indonesische, geprobeerd. De smaak is palsoe!
Wanneer mogelijk zou ik heel graag willen horen waar ik de artikelen in Zweden kan kopen, we hebben hier enorm veel Thaise winkels, maar ik ben het nog niet tegengekomen. Ik zou een respons zeer op prijs stellen ;-), bij voorbaat dank.
Let wel….. Go-tan is hoe je het ook wend of keert een commercieel bedrijf met primair financieel-economische belangen. Ik vraag mij dan ook sterk af of ‘behoud van een Oosterse keuken’ wel is wat hier bereikt gaat worden. Behoud gaat om meer dan smaak alleen….
In de moderne tijd staat het principe ‘eten-is-meer-dan-eten’ onder druk zo wordt gesteld. Maar waarom worden dan juist bijna-af-producten op de markt gebracht, die dit stimuleren? Gaan we naar een situatie met mega-supermarkten toe, vol met stamppotjes, stoommaaltijden en kant-en-klare boemboes?
In mijn ogen is een Oosterse keuken meer dan het gerecht – de smaak – het gaat juist en met name ook om de voorbereiding, het in saamhorigheid bereiden, discussieren over gerechten en het uiteindelijk samen eten. Het is de Oosterse keukencultuur – de kennis, de ervaring en het ambacht – wat behouden mag blijven, de gerechten op zichzelf verkopen zich wel. Want, daar ben ik het met Go-tan eens, het is zo lekker, dat verdwijnt echt niet!
Misschien is behoud van het gerecht nog niet eens zo belangrijk, het is de kennis en kunde die van belang is. Die culturele handvatten zorgen ervoor dat keukens constant hervonden, hernieuwd en veranderd worden.
Worden door deze producten jongeren gestimuleerd de basisingredienten zelf te ontdekken? Om zelf te experimenteren en te combineren, zoals dat bij een fusion-kitchen, zoals de Indische, altijd is geweest? Of zal door dergelijke producten de uniformiteit toenemen? Wordt daarmee dan niet aan het fundament van dergelijke keukens gezaagd? Indien het hen zo na aan het hart gaat, waarom is dan bijvoorbeeld de Sateh-marinade ‘een geheim Oosters recept’. Cultuur gaat per definitie om overdracht van kennis, ervaring en ambacht. Waar blijft Go-tan op dit gebied? Bij de Tips op de site kom ik alleen commercials tegen, waar wordt uitleg gegeven over de basistechnieken? Of is het belang van Go-tan geen culturele?
Sommige mensen hebben meer uitleg nodig om Oosters te kunnen koken, volgens Go-tan. Dat zal best, maar is een opwarm-instructie of een uit-het-pakje-in-de-wok-uitleg eigenlijk nog wel koken, laat staan Oosters koken? En waar is de creativiteit en varieteit binnen al deze gerechten? Zullen jongeren nog wel kennis en kunde hebben om – zoals dat bij ‘mixed-kitchens’ eigen is, te experimenteren? En zal het smaakgevoel nog wel aanwezig zijn? Weten ze wat er mist of toegevoegd zou kunnen worden? Kennen jongeren dan nog wel het verschil in mondbeleving, die door de ambachtelijke technieken zo’n belangrijke rol spelen?
Vervolgens: hoe staat het verder met de kleine ondernemers, zoals die van diverse toko’s? Is er voor deze hoekstenen van een Oosterse keuken dan nog wel ruimte in een ready-set-go wereld? Of zal het aanbod van basisingredienten verschralen binnen die opzet van super-supershops? En wat betekent dat voor die Oosterse keuken? Zal zij verstild worden tot een aantal grote bedrijven die ons vertellen wat Oosters is? Waar communiceren ze trouwens dat het zelf gemaakte gerecht altijd lekkerder is dan de voorgeprepareerde?
Ik ben sterk voorstander van behoud van een Oosterse keukencultuur, maar in de droomwereld van go-tan heerst geen keukencultuur, daar heerst consumentisme.